Ekte mat for syklister

Vélochef i Europa er den andre boken i Vélochef-serien til kokken Henrik Orre. Henrik har i mange år vært kokk for WorldTour-sykkellaget Team Sky, og har jobbet sammen med noen av verdens beste syklister. Boken inneholder blant annet gode oppskrifter for syklister, turforslag rundt omkring i Europa og profiler av kjente syklister som Geraint Thomas. Vi tok en prat med Henrik om den nye boken, Team Sky og hans interesse for sykler.
VeloChef10

Hvordan har tilbakemeldingene om boken din vært så langt? Har du hatt noen andre syklister som har spurt deg om oppskriftene?

Tilbakemeldingen på den nye boken har vært positive så langt. Den har jo ikke vært ute så lenge, men det er veldig gøy å se at den blir godt mottatt og at folk har gledet seg til at den skal komme. Ja jeg får stadig mail fra syklister med spørsmål om diverse oppskrifter, spesielt på riskakene.

Har du en favorittrett fra den nye boken, eller én du kanskje lager oftere enn andre?

Tarte aux Blettes fra kapittelet om Nice; en vegetarisk pai som er knallgod! Jeg har laget den flere ganger til gutta i Sky også, og den er alltid populær!

Hvor blir den neste kulinariske destinasjonen for Vélochef? Asia? Amerika? Vi vet du er en stor fan av Oasis, kanskje det blir Vélochef i Manchester?

He-he, drømmen om Amerika finns vel der en plass, men neste tur går faktisk til Norge for et prosjekt som kan bli det kuleste vi har gjort så langt. Manchester overlater jeg til Oasis, kulinarisk har de ikke så mye å by på.

Som ryttere, etter en lang tur der man kanskje har gått næringstom, er det fort gjort å ende opp med frossenpizza eller take-away. Hvile tre retter kan vi enkelt lage etter en sykkeltur?

Uansett om du går tom eller ikke er det smart og spise noe direkte etter en treningsøkt eller konkurranse. Mat bidrar til en bedre og kjappere restitusjon. Jeg synes det er vanskelig å si tre spesifikke retter, men det bør være en god blanding av protein og karbohydrater.

Hvordan var det du endte opp i jobben hos Team Sky?

I 2011 begynte jeg å jobbe for NCF hvor jeg lagde mat til mesterskapene. Etter et par år ble jeg mer interessert i hva de dreiv med i proffenes verden, og Sky var det laget som dominerte stort i sykkelverden. Edvald og Kurt syklet begge for Sky på den tiden og jeg forhørte meg med dem om de hadde en kontakt i Sky. I januar 2013 fikk jeg besøke treningsleiren deres på Mallorca, og når jeg skulle reise hjem ble jeg spurt om jeg var interessert i å jobbe litt for dem på diverse ritt det året. Første året ble det rundt 40 dager, året etter 90 – hvor det de to siste årene har vært drøye 150 dager per år.

Kan du gi oss et innblikk om hvordan det er å lage mat for et Grand Tour-sykkellag? Det må være vanskelig med reising mellom etappene, og å skaffe de riktige ingrediensene.

Mine dager ser ganske like ut på alle løp vi er på i og med at vi har et mobilt kjøkken, i form av en rullende restaurant, hvor jeg lager mat og gutta spiser hver dag. Jeg er ofte i gang klokken syv om morgenen med frokost. Den tar et par timer, før vi så må vi pakke sammen lastebilen og gjøre den klar for transport. Deretter setter jeg meg i bilen og kjører i alt fra en til tre timer til neste hotell. På veien stopper jeg for å handle de råvarene jeg trenger til kveldens middag.

Har Team Sky-rytterne noen favorittretter?

Hvis de gutta hadde fått bestemme hadde det blitt mye burger og pizza. Samtidig er de ekstremt profesjonelle og spiser det de må for å kunne prestere på topp. De fleste spiser det som serveres hver kveld med stor appetitt.

Er det noen retter eller ingredienser som byr på utfordringer når du er ute på tur?

Det å få tak i gode råvarer en bestandig noe som krever mye tid. Jeg handler hver dag og planlegger kveldens meny ut ifra hva som er best for tilfelle. Som regel går det greit å finne den kvaliteten vi ønsker, men visse forhåndsregler må man ta. Spesielt når vi har målganger oppe på fjell hvor vi gjerne også skal overnatte der oppe. Da gjør jeg ofte store innkjøp på vei opp, da kvaliteten og utvalget av råvarer ofte er begrenset opp i en liten fjellandsby. Fersk fisk er det som oftest vanskelig å få tak i.

Får du syklet noe selv når du er ute å reiser med jobben?

Det blir dessverre ikke mye sykling når jeg jobber med Sky. Dagene og jobben er så krevende at det tar nesten all våkentid. Jeg fikk vel tre turer av en time under TDF i fjor, så det er ikke rare greiene. På grunn av plassmangel har jeg ikke mend egen sykkel på tur, men det finnes en reservesykkel vi kan låne.

Hva slags sykler har du for øyeblikket? Du har kanskje nettopp fått noe nytt i stallen?

Nå har jeg tre sykler: en titan, en stål og en karbon. Jeg har en custom Passoni Top Force Velochef editon. En Crema Shotter gravel bike og en Pinarello F8 Paul Smith edition. De er alle fra i fjor, og jeg har ikke planer om noe nytt foreløpig.

Kostholdet her i butikken er til tider ganske dårlig med mye is og sjokolade, er det noen mulighet for at vi kunne leid inn deg for å lage mat for oss?

He-he-he, ja alt er mulig!

 

Mer fra Intervju