Den kuleste landeveishjelmen

Sweet Protection laget sin første hjelm i 1997, siden den tid har mye skjedd med det norske merket og Sweet har produsert hjelmer av topp kvalitet til mange forskjellige idrettsgrener. Etter mange år med suksess i MTB markedet har Sweet i 2017 tatt steget videre til cyclocross og landevei. Vi har tatt en liten prat med mannen bak den splitter nye og bestselgende Sweet Falconer, Thomas Larsen Røed.
Photocred Aksel Jermstad_DSF53572000

Hei Thomas, kan du gi oss en kort beskrivelse av din fortid og hva din rolle er hos Sweet Protection?

– Hei Sørensen! Jeg er utdannet industridesigner fra Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo, og jobbet tidligere i et designkontor her i Oslo. Nå har jeg vært i Sweet Protection i to år som senior designer i hardvareavdelingen, som betyr at jeg bruker mesteparten av tiden min på å designe og utvikle hjelmer for sykkel- og vintersport. I tillegg har jeg syklet landevei og sykkelkross i en god del år, og prøvde med vekslende hell å sykle fort i to-tre av dem.

Sweet begynte som en produsent av kajakk og så snowboard/skihjelmer, hva er tanken bak utviklingen av en ren landeveishjelm?

– Vi har laget hjelmer for grovere sykling i lang tid, og i 2014 introduserte vi stihjelmen Bushwhacker for å sette standarden for in-mould sykkelhjelmer. Det har vært en suksess, og da er det naturlig å utvide sortimentet. Derfor har vi i år tre helt nye modeller: En splitter ny utgave av Bushwhacker, én rimeligere stihjelm som heter Dissenter – og selvfølgelig Falconer, som er vår første landeveishjelm og kommer i tre varianter: Falconer, Falconer Mips og Falconer Aero.

Hadde du en spesifikk designbrief for hjelmen? Eller startet du med å lage den beste hjelmen du kunne fra bunnen av?

– Briefen var rett og slett å lage den beste hjelmen på markedet for landevei, sykkelkross og XC MTB.

Mips, aerodynamikk, vekt, stil, rom til å sette solbrillene, passform… hvordan balanserer du ut alle disse aspektene for å skape et best mulig produkt?

– Det aller viktigste aspektet for oss er sikkerhet for brukeren. Vi er nok den mest slitsomme kunden for fabrikkene våre, for vi gir oss ikke med testing og forbedring bare fordi vi er innenfor noen grenser. Det holder ikke å kun få et sertifiseringsklistremerke, produktet skal være nyskapende og optimalt på alle måter før vi er fornøyd. Så det ligger alltid i bunn, og siden jeg har syklet relativt mye selv vet jeg hva som skal til for at noen skal trives med en hjelm. Er man for eksempel sykelig opptatt av vekt når man utvikler en hjelm vil man aldri lage et godt produkt – det vil gå på bekostning av andre ting, men heldigvis har sitter vi på såpass mye erfaring og egen teknologi at vi kan levere en ”full pakke” vel vitende om at sikkerheten er ivaretatt. Så det er alltid en balansegang, men med erfaring og teknologi har man noen fortrinn som gjør at man kan vekte valgene sine godt – og i mange tilfeller løse ting på bedre måter enn konkurrentene.

Kan du fortelle litt om de avtakbare aerodekslene på hjelmen?

– Aller først er det viktig å si at hjelmen er svært aerodynamisk også uten Aerocovers. Nøkkelen her er hvordan man fører luften, ikke bare utenpå hjelmen, men også inni. Vi har dype indre kanaler, også på sidene, som fører mye luft over og rundt hodet – det reduserer luftmotstanden og kjøler ned hodet. Med Aero-versjonen ville vi ta det enda litt lenger, samtidig som man også gir muligheten for litt mindre ventilering. Da utviklet vi dekslene som vi mener har den enkleste festemekanismen på markedet. Innstøpte magneter i hjelmen og i dekslene gjør at man kan ta dekslene av og på mens man sykler. Så om man starter en kald morgen kan det være greit å ha dem på, mens man utover dagen putter dem i baklomma.

Hvor lang tid har utviklingen tatt fra start til slutt?

– Ca. halvannet år fra oppstart til endelig sertifisering.

Hva har vært den største utfordringen i prosessen?

– Det ligger som vi snakket om tidligere i kombinasjonen mellom sikkerhet, vekt og aerodynamikk. Det er såre enkelt å lage en lett og sikker hjelm, men svært få vil ha en sopp som bygger 5 cm i alle retninger på hodet. Særlig aerodynamisk vil den da heller ikke være. Derfor har vi for eksempel variabel tykkelse på skallene for å kunne forsterke formen på de mest sårbare områdene – der hodet er skarpest. Derfor er det underliggende skallet som former ”hornene” på hjelmen litt tykkere enn de øvrige skallene.

Hvordan har tilbakemeldingen så langt vært fra ryttere som har brukt hjelmen?

– Veldig god! Vi har jo syklister på team og ambassadører som har brukt den en stund som har hatt fint lite å pirke på. Nå som den begynner å fly ut av butikk er det gøy å se at de som kjøper den også er fornøyd.

Har dere planer om noen flere landeveishjelmer i fremtiden?

– Det får tiden vise. Vi har i alle fall planer om å fortsette å lage de beste hjelmene på markedet.

Som mannen bak Superpokal, etter noen år med skader, kan vi forvente å se deg på startstreken i år?
– Haha, elitedagene er nok forbi, men kanskje jeg kan være oppsoper i åpen pulje?

 

 

Mer fra Intervju